Bedrijven moeten zich snel aanpassen aan de veranderen de markt. Personeel van deze bedrijven moet ook flexibel zijn en op de juiste plek zitten. Het is daarom belangrijk dat een HR-manager weet welke capaciteiten een medewerker heeft. Op basis van deze informatie kunnen dan vervolgens trainingen en cursussen ontwikkeld worden. In deze blog geven we je een aantal tips voor assessments.

Geef een ouderwetse test

Het is een beproefde manier om technische en theoretische kennis te beoordelen. Zorg er wel voor dat de test niet te veel van de realiteit van het werk af ligt. Want dat doet de kwaliteit van de test geen goed. Het gaat om een zo realistisch mogelijk beeld te krijgen van de skills van een medewerkers.

Vragenlijst

De medewerker in kwestie een vragenlijst in laten vullen is op zich een aardig meetinstrument, maar kan idealiter gecombineerd worden met andere testen. Een vragenlijst alleen is niet genoeg omdat het een test is die steunt op de subjectiviteit van een medewerker. De antwoorden kunnen dan te positief of te negatief zijn.

Feedback van het team

Meer meningen vormen doorgaans een duidelijk beeld van een medewerkers. Je kunt het team iets laten zeggen over de medewerker. Dat noemen we 360 graden feedback. Meerdere teamleden vertellen dan iets over het functioneren van een bepaalde medewerker.

Reëel testen

Om een goede test te kunnen doen van de vaardigheden van een medewerker is het makkelijk om in de praktijk te kijken hoe aangeleerde vaardigheden uitgevoerd worden. En op deze getoonde vaardigheden kun je dan ook direct sturen.

Competentiespel

Spelletjes zijn echt niet alleen voor kinderen of dienen een recreatief doel. Ook op de werkvloer heeft het spel zijn functie. Met name het competentiespel. Dit is een kaarsspel waarbij collega’s elkaar een kaart geven met daarop karaktereigenschappen en een bepaalde rol, bijvoorbeeld de mediator of de leider. De eigenschappen en competenties op de gegeven kaart zouden dan overeenkomen met de karaktereigenschappen en competenties van de collega.

Feedback van klanten

Door klanten te laten beoordelen hoe de werknemer functioneert, krijg je ook vanuit die hoek informatie. Zo worden ook de vaardigheden van de medewerker in een realistische setting getest.

Conclusie

Een test geeft een bepaalde hoeveelheid informatie, maar in het geval van een assessment is het verstandig om meerdere soorten testen af te nemen. Samen bieden deze meetinstrumenten een goed beeld. Zo voorkom je ook dat het beeld over je medewerker te eenzijdig wordt. Daarnaast is een eventuele overlap tussen de info uit de verschillende testen een sterke indicator dat de testen solide kennis over de vaardigheden van de medewerker opleveren.