Er zijn verschillende methoden waarmee je ervoor kunt zorgen dat jouw website hoger in de zoekresultaten van Google komt te staan. Al deze methodes vallen in feite onder de noemer SEO, wat staat voor Search Engine Optimization. Hoewel de meeste mensen een SEO consultant inschakelen die al het werk omtrent hun SEO-strategie uit handen neemt, zijn er zeker een aantal dingen die je alvast zelf kunt doen. Mits je een beetje verstand hebt van online marketing tenminste. Wil jij meer websitebezoekers door hoger te ranken in zoekmachines als Google? Lees dan snel verder en doe je voordeel met deze vier tips.
Doe een zoekwoordenonderzoek
Het eerste wat je zult moeten doen als je een SEO-strategie op wilt zetten is het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek. Dit is dan ook wat een SEO consultant zal doen voordat hij start. Zo’n onderzoek kan je namelijk hele waardevolle informatie opleveren, welke je kunt toepassen bij het creëren van content en het opzetten van een plan voor linkbuilding. Je moet het je voorstellen dat het een stuk interessanter is om pagina’s te schrijven op basis van zoektermen waar heel veel mensen op zoeken dan met te specifieke termen waarbij het zoekvolume laag is. Echter, hele specifieke zoekopdrachten leveren je vaak wel bezoekers op die gemakkelijker en sneller converteren in klanten of leads. Daarom is het in sommige gevallen toch handig een professional in te schakelen, voornamelijk om het zoekwoordenonderzoek op de juiste wijze te interpreteren en te vertalen naar een goede strategie.
Creëer sterke content
Aan de hand van de uitkomst van het zoekwoordenonderzoek ga je de content creëren voor je website. Op elke pagina focus je je daarbij het liefst op één hoofdzoektermen en enkele LSI-keywords. Dit zijn zoektermen die met de belangrijkste term te maken hebben. Zorg ervoor dat alle relevante zoektermen worden opgenomen in titels en tussenkopjes en daarnaast af en toe in de lopende tekst zelf. Als je een minimum zoekwoorddichtheid van 1% aanhoudt en een max. van 2% zit je meestal wel goed. Zoekmachines weten nu wat er op jouw website te vinden valt en dus bij welke zoekopdrachten jouw website getoond moet worden.
Verhoog je domein autoriteit
Elke website heeft een eigen domein autoriteit. Dit is een getal tussen de 0 en 100, dat in feite laat zien wat de waarde van een domein is of hoe ‘geliefd’ of populair jouw content is. Hoe meer andere websites naar de jouwe linken, hoe belangrijker of relevanter zoekmachines immers zullen denken dat jouw content is. Daarom speelt linkbuilding zo’n belangrijke rol in een SEO-strategie. Je kunt proberen zelf zoveel mogelijk links te vergaren, bijvoorbeeld door samen te werken met bloggers, maar je kunt het ook uitbesteden aan een expert. Beide methodes werken net zo goed, maar uitbesteden kost je zelf minder tijd en is makkelijker op grote schaal in te zetten.